• Opieka psychologiczno-pedagogiczna

      • Pedagog:
        Elżbieta Wilczyńska, gabinet 51

        Email: pedagog@ekonomik.gorzow.pl

        Godziny pracy:
        PONIEDZIAŁEK 08.30 – 12.30
        WTOREK 08.30 – 12.30
        ŚRODA 08.30 – 12.30
        CZWARTEK 08.30 – 12.30
        PIĄTEK 08.30 – 12.30


        Psycholog:
        Weronika Dajdok, gabinet: 63

        Email: psycholog@ekonomik.gorzow.pl

        Godziny pracy:
        PONIEDZIAŁEK nieczynne
        WTOREK 08.00 – 12.00 
        ŚRODA 08.00 – 11.00
        CZWARTEK 12.00 – 15.00
        PIĄTEK nieczynne

         

         

      • Tolerancja

      • Tolerancja to ostatnio bardzo często wypowiadane słowo. Może się zdawać, że używane tak często zupełnie spowszedniało i odrobinę straciło na znaczeniu. Jest to jednak bardzo ważne pojęcie, które należy przede wszystkim stosować w codziennej praktyce. Czym dla mnie jest tolerancja? Warto zadać sobie to pytanie i na chwilę się przy nim zatrzymać. Niemal każdy odpowie, że wie, czym jest tolerancja, jednak przyda się nieco uszczegółowić odpowiedzi: Jakie są dla mnie synonimy tego słowa? Co sprawia, że czuję się tolerowany, a jakie zachowania dają mi do zrozumienia, że jest inaczej? Jak wtedy reaguję, jak się czuję? Czego sam nie toleruję i w jaki sposób to okazuję? Dlaczego nie toleruję danych rzeczy, cech, osób, itd.? Co myślę, kiedy brak tolerancji dotyczy bliskich mi osób, przyjaciół rodziny? Jak one wtedy się czują, co mówią? Kiedy tolerancja jest dobra, a w jakich przypadkach niekoniecznie? Lubisz osoby nietolerancyjne? Co o nich myślisz, jakie są według ciebie? Te same pytania zastosuj wobec osób tolerancyjnych. Tolerancja w klasie i szkole Dlaczego jest tak ważna? Bycie nietolerowanym wiąże się ze stresem, poczuciem odrzucenia, osamotnienia, bycia zdanym tylko na siebie, smutkiem, złością, bezradnością, poczuciem winy. Brak tolerancji danej osoby często wynika ze stereotypowego myślenia, polegania na własnych domysłach lub po prostu niewiedzy. Właśnie dlatego powinno się zastanawiać nad swoimi przekonaniami - skąd się wzięły, co je popiera, a co świadczy, że są błędne, jak wpływają na moje zachowanie i czy jest ono właściwe. Oczywistym jest też, że bez tolerancji nie ma dobrej atmosfery i poczucia bezpieczeństwa, a są to jedne z wielu kluczowych pojęć, które sprzyjają nie tylko przyjaźniom, ale przede wszystkim efektywnej nauce. Człowiek uczy się i zapamiętuje lepiej, jeśli towarzyszą mu pozytywne emocje, jest szczęśliwy, zadowolony, dobrze czuje się w otoczeniu, a przecież głównie po to uczęszcza się do szkoły. Żyj i daj żyć innym To stare powiedzenie ma wciąż aktualny przekaz. Czerp z życia, bądź sobą, spełniaj swoje cele i marzenia, rób to, co lubisz. Jednocześnie pamiętaj, że każdy ma takie same prawa i może je stosować je dokładnie jak ty. Wzajemny szacunek, zrozumienie, że każdy ma prawo do własnego, odmiennego zdania, otwartość sprawia, że różne osoby mogą odnaleźć się w grupie, współdziałać i poznawać inne punkty widzenia.

         

      • Praca zdalna

      • Jak zmobilizować się do nauki podczas nauczania zdalnego?

        Po raz kolejny w tym roku jesteśmy zmuszeni realizować obowiązek szkolny w domu przed
        ekranem komputera. W pierwszym momencie taka perspektywa mogła budzić wielką radość
        - więcej czasu rankiem na sen, lekcje w dresie pod kocem, w każdej chwili pod ręką ciepła
        kawa, herbata czy przekąska. Po upływie czasu dla wielu z nas okazało się, że to, co miało
        być przyjemnością, jest wyzwaniem. Poniżej podsuwamy kilka wskazówek, jak nie dać się
        pokusie wagarów on-line, marazmowi i zwykłemu lenistwu.
        Plan dnia - klucz do sukcesu
        Wieczorem warto poświęcić kilka chwil na napisanie planu na następny dzień. Ważne jest,
        by nie tylko w myślach rozplanować poszczególne aktywności. Należy je zapisać,
        przyporządkować kolejne godziny oraz oszacować, ile czasu zajmie nam dana czynność.
        Dzięki temu mamy jasno określone cele, które w każdej chwili możemy sobie przypomnieć
        i kontrolować czas na ich wykonanie.
        Energia niezbędna do działania
        Skąd ją czerpać? Nie potrzeba wymyślnych koktajli, litrów kawy czy energetyków.
        Wystarczy, że zatroszczymy się o swój organizm na co dzień, a on odwdzięczy się
        zwiększoną energią i zdrowiem.
        Warto zacząć od podstaw czyli wdrożyć:
        - stały rytm dobowy - aby rano wstać bez większych problemów, a wieczorem poczuć
        zmęczenie, warto wstawać i kłaść się spać codziennie mniej więcej o tej samej porze
        i nie zarywać nocy, by później spać do godzin popołudniowych
        - rozsądną zbilansowaną dietę - zwłaszcza w okresie jesienno - zimowym warto
        pamiętać o zdrowym odżywianiu, zwracać uwagę na rodzaj produktów, ich ilość oraz
        pory posiłków; codzienne porcje warzyw i owoców dostarczą potrzebnych witamin
        i wzmocnią odporność, a regularne pory jedzenia zapewnią energię na właściwym
        poziomie przez cały dzień
        - dawkę aktywności fizycznej - istnieje wiele możliwości w zaciszu domowym i wcale
        nie potrzeba dużo miejsca - zwykła gimnastyka pozwoli zachować sprawność i nie
        dopuścić do np. bólów kręgosłupa spowodowanych długotrwałym siedzeniem
        w jednej pozycji; internet daje ogromne możliwości co do rodzaju wybranych
        ćwiczeń, jest to także szansa na odkrycie nowego zainteresowania z ogromną
        korzyścią dla organizmu.
        Równowaga między obowiązkami i odpoczynkiem
        Kiedy każdy dzień jest do siebie podobny, łatwo zatracić granice między czasem na
        wykonywanie obowiązków a czasem na relaks. Jedno i drugie jest tak samo ważne, nawet
        podczas nauki w domu. Rozciąganie nauki i odrabiania zadań na cały dzień nie służy
        wydajności, podobnie jak całodzienne nicnierobienie, które szybko przekształci się w nudę.
        Lekarstwem może okazać się wspomniany już wcześniej plan - pozwoli zachować rytm
        i wyznaczyć czas zarówno na naukę, jak i odpoczynek.

        oprac. Weronika Dajdok

    • Jak radzić sobie ze stresem wywołanym koronawirusem?

      • Co wiemy?

      • Badania psychologiczne nad kwarantanną pokazują, że ma on wpływ na naszą kondycję psychiczną

        Zalecana izolacja może wywołać:

        Gniew, strach, natrętne myśli

        Objawy stresu wywołanego epidemią:

        Nasilone obawy i lęki o zdrowie własne oraz bliskich, zmiany w rytmie snu i czuwania, zmiany w sposobie przyjmowania posiłków (nadmierne objadanie się i niejedzenie), problemy ze snem, z koncentracją uwagi, pogorszenie się stanu zdrowia w chorobach przewlekłych, zwiększenie spożycia alkoholu, tytoniu i środków psychoaktywnych.

        Czynnikami stresogennymi są:

        Dezinformacja, nuda, utrudniony dostęp do artykułów pierwszej potrzeby, straty finansowe, obawy przed infekcją i stygmatyzacją w sytuacji zakażenia.

         

        Co możemy zrobić/na co mamy wpływ?

         

        1. Znajdź w tym sens!

        Odpowiedz sobie na pytanie jakie korzyści płyną z samoizolacji? Dystans społeczny to obecnie najskuteczniejszy sposób na zahamowanie rozprzestrzeniania się korona wirusa. To ochrona najsłabszych, naszych rodziców, dziadków, bliskich chorych.

         

        2. Działaj, stwórz swój plan!

        Wypracowanie nowej rutyny, stworzenie planu działania w nowej sytuacji pomoże lepiej przetrwać kryzys, da poczucie przewidywalności i sprawstwa. Pamiętaj, że są rzeczy, na które wciąż masz wpływ, to choćby proste regularne czynności, takie jak higiena osobista, posiłki o stałych porach, podział czasu na sen, pracę i odpoczynek. Wypracuj nowe nawyki, dbaj o dietę i wysiłek fizyczny to poprawia nastrój.

         

        3. Przejmij kontrolę nad natrętnymi myślami!

        Niepokojące myśli związane z epidemią koronawirusa towarzyszą większości z nas. Jeśli jednak zauważasz, że obawa przed utratą zdrowia, niepewną przyszłością spędza Ci sen z powiek, zawłaszcza coraz więcej czasu i przestrzeni, spróbuj to kontrolować. Rób to, co robiłeś przed pojawieniem się niepokojących myśli, dopuszczając przy tym uczucie niepokoju. Angażuj się w codzienne obowiązki, rozmawiaj z bliskimi również na inne tematy nie związane z koronawirusem.

         

        4. Ogranicz zamartwianie do 15 minut dziennie!

        Zrób następujący eksperyment: Wyznacz 10-20 minut dziennie, czas w którym możesz się martwić, ile chcesz. Kiedy pojawią się trapiące myśli, powiedz sobie: ok. to jest coś, o czym warto pomyśleć w czasie zamartwiania! Praktykuj tę zasadę, codziennie, a zobaczysz jak bardzo potrafi pomóc w trudnym czasie!

         

        5. Dawkuj informacje!

        Czerp informacje tylko ze sprawdzonych ośrodków informacyjnych. Nie goń za każdym pojawiającym się newsem, to potęguje niepokój. Wyznacz czas na przyjmowanie wiadomości o korona wirusie.

         

        6. Kreatywnie wykorzystuj czas wolny!

        Gdy uporasz się z codziennymi obowiązkami zaplanuj na nowo czas wolny, czas z dziećmi i rodziną. Wypróbuj nowe angażujące aktywności, życie nawet w tej sytuacji nie musi się ograniczać do pracy-jedzenia i spania.

         

        7. Pozostań w kontakcie z ludźmi!

        Jeśli czujesz, że dopada Cię lęk, samotność, złość zadzwoń do bliskich, przyjaciela, rodziny. Powiedz jak się czujesz  - rozmowa to najlepsza forma regulacji emocji! Jeśli nie masz nikogo, z kim możesz swobodnie porozmawiać, skorzystaj z bezpłatnego wsparcia psychologicznego za pośrednictwem telefonu lub Internetu.

         

        O to lista miejsc, do których możesz się zwrócić:

        116 123

        Bezpłatny kryzysowy telefon zaufania dla dorosłych. Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do niedzieli (z wyjątkiem dni świątecznych), w godzinach 14.00-22.00

         

        116 111

        Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży – czynny całą dobę (24h).

        800 70 22 22

        Centrum Wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego – bezpłatny telefon czynny całą dobę (24h).

         

        800 12 12 12

        Bezpłatny telefon zaufania dla dzieci i młodzieży Rzecznika Praw Dziecka. Można dzwonić codziennie od poniedziałku do piątku w godzinach 8.15-20.00. Pod numer Dziecięcego Telefonu Zaufania mogą również dzwonić osoby dorosłe, by zgłosić problemy dzieci.

         

        22 635 09 54

        Telefon zaufania dla osób starszych. Można dzwonić w poniedziałki, środy i czwartki w godzinach 17.00-20.00.

         

        800 108 108

        Bezpłatny telefon wsparcia dla osób po stracie bliskich (będących w żałobie). Można dzwonić codziennie, od poniedziałku do piątku w godzinach 14.00-20.00.

         

        Na koniec pamiętaj!

        Jak każdy kryzys, ten również kiedyś się skończy!

        Życzę Wam i sobie budujących myśli, pogody ducha i wytrwałości!

         

        Psycholog Aneta Uszkiewicz

        Pedagog Elżbieta Eilczyńska